اخبار بازی

تفاوت بزرگ بین Uncharted و ایندیانا جونز چیست؟

گیمفا

این مقاله نگاهی دارد به بازی Indiana Jones and the Great Circle، عنوانی که قصد بازیابی حس و حال ماجراجویی‌های نمادین سینمایی را دارد، اما در مسیر دستیابی به آن، گاه گرفتار محدودیت‌های طراحی می‌شود.

شاید پس از حدود بیست ساعت تجربه‌ بازی Indiana Jones and the Great Circle، دیالوگ معروف شخصیت اصلی، «مارها! چرا اینجا باید مار باشد؟»، ناخودآگاه به ذهن‌تان خطور کند. در یکی از بخش‌های بازی، به‌ جای سقوط به گودالی پر از مارهای خزنده، بازیکنان با یک مار عظیم‌الجثه در آب‌های اطراف هرم پنهان سوخوتای مواجه می‌شوند. ورود به این سازه غیرقابل نفوذ تنها از طریق دریاچه و شنا برای یافتن راهی زیر سطح آب ممکن است، اما موجودی خطرناک در همین زمان بازیکنان را تعقیب می‌کند.

در این مرحله، تنها یک مسیر درست وجود دارد و هرگونه اشتباه، برابر با شکست و گرفتار شدن در چنگال مار خواهد بود. کاهش سطح اکسیژن در حین جست‌ و جوی برای مسیر مناسب و عبور از گذرگاه‌های تنگ و پرپیچ‌ و‌ خم، بر دشواری این بخش می‌افزاید. پیشروی در این مرحله اغلب نیازمند تکرار مداوم و آزمون و خطاست. شما در مسیر رسیدن به درون معبد، بارها با شکست مواجه می‌شوید تا در نهایت راه صحیح را بیابید.

این بخش تنها نمونه‌ای از تلاش بازی برای بازسازی صحنه‌های مهیج و نمادین فیلم‌های ایندیانا جونز است. با این حال، ابزارهای مکانیکی بازی برای چنین ساختاری طراحی نشدند و همین مسئله موجب شده تجربه‌ نهایی، به‌جای القای هیجان، بیشتر به روندی کند و پرخطا تبدیل شود.

به نظر می‌رسد عنوان Indiana Jones and the Great Circle نمی‌تواند از مورد مقایسه قرار گرفتن با سری بازی‌های Uncharted فرار کند. این موضوع کاملاً منطقی است، زیرا از زمان انتشار Uncharted در سال ۲۰۰۷، این بازی‌ها همیشه با ایندیانا جونز مقایسه شده‌ بودند. استودیوی ماشین گیمز به طرز هوشمندانه‌ای مجموعه ایندیانا جونز را به جهت کاملاً متفاوتی برد و بر ماجراجویی و حل معما به جای اکشن پرهیجان تأکید کرد. این موضوع کاملاً مشهود است زیرا زمانی که عنوان Indiana Jones and the Great Circle به سمت اکشن خالص می‌رود، نتیجه ناموفق است.

در صحنه‌های اکشن Indiana Jones and the Great Circle، بازیکنان حس می‌کنند این بازی برای نوع متفاوتی از روایت طراحی شده است. منظور از صحنه‌های اکشن، مخفی کاری، مبارزات یا پلتفورمینگ نیست. بازی در این زمینه‌ها نسبتاً خوب است. این مسئله مربوط به بخش‌هایی مانند مبارزه با مار غول‌پیکر و عبور ایندی از مسیر حلزونی شکل داخل اهرام است. این بازی در تلاش برای بازی‌سازی لحظاتی که در فیلم‌ها به عنوان صحنه‌های اکشن شناخته می‌شوند، دچار مشکل می‌شود.

این لحظات که نام‌ برده شد تنها مشکل بازی نبودند. سکانس مربوط به زیردریایی U-Boat که در هیمالیا به دام افتاده یا صحنه‌ای که ایندی و جینا باید از شانگهای با یک هواپیمای جنگی ژاپنی فرار کنند، هم به همان اندازه ناامید کننده است. به نظر می‌رسد سازندگان نیز به وجود این محدودیت‌ها پی بردند، زیرا در برخی از این لحظات با پخش کات‌سین‌ یا ترفندهایی مشابه پوشش داده شده است.

به صورت کلی، بخش اصلی جذابیت فیلم‌های ایندیانا جونز در بازی گم شده است. هرچند نوع به تصویر کشیدن شخصیت‌ها، مکان‌ها و داستان‌ها در بازی لذت‌بخش است، اما دلیل اصلی بسیاری از مخاطبان برای تماشای فیلم‌های ایندیانا جونز، توانایی استیون اسپیلبرگ در کارگردانی صحنه‌های اکشن است. این سری پر از لحظات هیجان‌انگیز و صحنه‌های اکشنی مانند تعقیب و گریز با ماشین، عبور از معبد نابودی با واگن‌های معدن و مبارزه در قطار است.

اسپیلبرگ بیشترین تنش و هیجان را در کنار نوعی خاصی از طنز در این صحنه‌ها به تصویر کشیده است. اما در the Great Circle، به نظر می‌رسد این لحظات موضوعی جانبی هستند، نه چیزهایی که بازی برای نمایش آن‌ها طراحی شده است. این موضوع را می‌توان نوعی دیدگاه جدید در نظر گرفت، اما وقتی بازی به رقابت با عنوان Uncharted می‌پردازد، ضعف‌ها نمایان می‌شوند.

مانند فیلم‌های ایندیانا جونز، بازی Uncharted حول نمایش صحنه‌های اکشن ساخته شده است. کارهایی که در این بازی انجام می‌دهید مانند شلیک کردن، دویدن، پریدن، بالا رفتن و رانندگی، تماماً پیش‌نیاز به تصویر کشیدن این نوع از صحنه‌های اکشن هستند. جدا از لحظات مبتنی بر شخصیت‌ها، به یادماندنی‌ترین لحظات در بازی Uncharted به صحنه‌های هیجان‌انگیز مربوط می‌شود. سواری با موتور سیکلت بر روی قطار در حال حرکت، کاوش در یک کشتی اقیانوس‌پیما، بالا رفتن از برج ساعت و رانندگی با جیپ از میان یک روستا در حال تخریب گوشه‌ای از صحنه‌های هیجان‌انگیز بیشمار این بازی هستند.

در عنوان Indiana Jones and the Great Circle، لحظات به یاد ماندنی معمولاً حول کاوش آرام محیط می‌چرخند. کارهایی مثل گشت‌زنی در شهر واتیکان، دنبال کردن شیشه‌های دارویی در گیزه و پیدا کردن معماهای پنهان کنار رودخانه‌های سوکوتای بخشی از این روند هستند. نقطه قوت بازی، ماجراجویی‌های ایندیانا جونز است، اما در به تصویر کشیدن این موضوع بازی کمی ناموفق به نظر می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا