تعداد نامزدهای بهترین بازی سال در The Game Awards باید به ۱۰ افزایش یابد

میدان رقابت در مراسم The Game Awards برای بهترین بازی سال به ۶ عنوان محدود است، اما تجربه اسکار نشان داده که افزایش تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم میتواند ارزش و تاثیرگذاری بیشتری به همراه داشته باشد.
در سال ۲۰۰۹، آکادمی علوم و هنرهای سینما اعلام کرد که دستهبندی بهترین فیلم اسکار از پنج نامزد به ده نامزد گسترش خواهد یافت. بسیاری از ناظران، این تصمیم را تلاشی برای تنوع بخشیدن به فیلمهای نامزد شده و در نتیجه افزایش جذابیت خود مراسم اسکار تفسیر کردند.
این تغییر پس از بحثهای فراوانی صورت گرفت. از جمله انتقادها به عدم نامزدی فیلم تحسین شده The Dark Knight، ساخته کریستوفر نولان، در سال ۲۰۰۸ و این پرسش که آیا اسکار با اولویت دادن به آثار هنری و مستقل در برابر سینمای عامهپسند، در معرض بیارتباطی فرهنگی قرار نمیگیرد؟ گسترش این بخش به ده فیلم، میتوانست راهی برای جلوگیری از این نوع انتقادات باشد، بدون اینکه سلیقه کلی بدنه رأیدهندگان آکادمی دستخوش تغییر اساسی شود.
این تغییر تا حدی مؤثر بود. در سالهای اخیر شاهد نامزدی فیلمهایی مانند Avatar، Black Panther، Top Gun: Maverick، Barbie و Wicked در بخش بهترین فیلم بودهایم. همه این آثار موفقیتهای چشمگیر در باکسآفیس داشتند و محبوبیت گستردهای میان تماشاگران کسب کردند. این اتفاق در حالی رخ داده است که بدنهی رأیدهندگان اسکار هر سال بزرگتر و متنوعتر شده و گرایش بیشتری به آثار مستقل، هنری و بینالمللی مانند Parasite و Anora پیدا کرده است. تفکر پشت رویکرد مذکور این است که نامزد شدن تعداد بیشتری فیلم، احتمال بازتاب از سمت سلیقههای مختلف را افزایش و مراسم را مرتبطتر و فراگیرتر نشان میدهد.
این موضوع پرسشی را برای دنیای بازیهای ویدیویی مطرح میکند: آیا The Game Awards نیز باید همین رویکرد را برای بخش بهترین بازی سال اتخاذ کند؟
در حال حاضر، شش عنوان برای جایزهی بهترین بازی سال (GOTY) نامزد میشوند. پیشتر این تعداد پنج بود، اما در سال ۲۰۱۸ یک نامزد به این بخش اضافه شد. سادهترین استدلال برای افزایش این تعداد به ده بازی، این است که هر سال بازیهای زیادی عرضه میشوند و محدود کردن جایزه به شش عنوان، فرصت کافی برای بازتاب تنوع آثار را فراهم نمیکند. در سالهای خوب و پربار، احتمال دارد اثری که بهطور گسترده شایسته است، نتواند به جمع نامزدها راه پیدا کند.
این استدلال در هر سال قابل مطرح شدن است؛ بهعنوان مثال، امسال احتمال دارد که بازیهایی مانند Ghost of Yotei و Hades 2 باعث شوند Death Stranding 2 از رقابت حذف شود، نتیجهای که برای اثر تحسین شده هیدئو کوجیما تقریباً غیرقابل تصور است.
با این حال، تفاوت بزرگ بین The Game Awards و اسکار در این نهفته که مسئلهی بازتاب سلیقهی عمومی در آنها معکوس است. هیئت داوران The Game Awards معمولاً به سمت آثار بزرگ با پایگاه طرفداران وسیع گرایش دارد؛ نمونههایی از برندگان گذشته شامل The Witcher 3، God of War و Elden Ring هستند و تنها برندهی GOTY سال گذشته، یعنی Astro Bot، فروشی کمتر از ۱۰ میلیون نسخه داشته است.
در مقابل، بازیهای کوچکتر و هنریتر از استودیوهای مستقل اغلب برای نامزدی با مشکل مواجه میشوند، حتی اگر از نظر منتقدان تحسین فراوانی کسب کرده باشند. The Game Awards تاکنون هرگز بیش از یک بازی را همزمان در دستهبندیهای برترین عناوین مستقل و GOTY نامزد نکرده است. بازیهایی مانند Hollow Knight، Stardew Valley، Undertale، Firewatch یا Outer Wilds نیز هرگز نامزد نشدهاند که تنها بخشی از این محدودیت را نشان میدهند.
موضوع افزایش تعداد نامزدهای جایزه بازی سال در رویداد The Game Awards به ۱۰ مورد، بیش از آنکه بازتابی از سلیقه عمومی بازیکنان باشد، فرصتی برای معرفی و دیده شدن بازیهای کوچکتر است که شاید از نگاه مخاطبان اصلی دور ماندهاند، اما شایستگی مطرح شدن را دارند. چنین اقدامی همچنین میتواند توجه بیشتری را به استودیوهایی جلب کند که کسب این نامزدی برای آنها تفاوتی بزرگ رقم میزند.
برخلاف آکادمی اسکار که این تصمیم برایش جنبهای حیاتی و فرهنگی دارد، در مورد The Game Awards موضوع بیشتر به اعتبار هنری و گسترش دایره پوشش صنعت بازی بازمیگردد. از این زاویه، دشوار است که دلیلی برای مخالفت جف کیلی و هیئت برگزارکننده وجود داشته باشد، مگر آنکه نگران کاهش ارزش نامزدیها باشند.
با این حال، تنها برگزارکنندگان میدانند که کدام آثار در بازه ۷ تا ۱۰ نامزد نهایی قرار میگیرند و افزایش تعداد نامزدها در عمل چگونه جلوه خواهد کرد. اگر این تغییر نتواند تنوع بیشتری ایجاد کند یا در مقابل باعث ورود آثار متوسط و نهچندان شایسته به فهرست شود، که احتمال هر دو وجود دارد، نتیجه چیزی جز آسیب به اعتبار جوایز، داوران و حتی صنعت بازی نخواهد بود.
منبع: Polygon