نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader Definitive Edition

در این مطلب به نقد و بررسی بازی Stronghold Crusader: Definitive Edition میپردازیم تا ببینیم ارزش تجربه را در سال ۲۰۲۵ دارد یا خیر.
ساخت ریمستر از عنوانی که ۲۳ سال پیش عرضه شده، با اینکه هزینه بسیار کمی نسبت به ساخت یک عنوان جدید دارد، به چندین دلیل بسیار پرریسک است و میتواند متحمل شکست تجاری برای استودیوی سازنده باشد. مهمترین خطر، ناتوانی رقابت عنوان ریمستر شده با دیگر آثاری است که بهتازگی ساخته شدهاند و با استانداردهای جدید بیشترین مطابقت را دارند. در ادامه به این موضوع که آیا Stronghold Crusader: Defenitive Edition با توجه به تغییراتی که ورای جلوههای بصری داشته است، در سال ۲۰۲۵ همچنان میتواند سرگرمکننده باشد یا خیر خواهیم پرداخت.
طبیعتاً باید در بخش جلوههای بصری سراغ بزرگترین تغییرات را گرفت، جایی که Stronghold Crusader: DE بیشترین پیشرفت و تغییر را داشته است. مواجهشدن با یک گرافیک اصطلاحاً درستوحسابی در سال ۲۰۲۵ اصلا چیزی تعجبآور محسوب نمیشود و قطعاً نکتهای نیست که بخواهیم بهواسطهٔ آن از این عنوان تعریف و تمجید به عمل بیاوریم، قاعدتاً رنگآمیزیها، نورپردازیها و همچنین پرداخت به جزئیات باید به حد کافی راضیکننده باشند که خوشبختانه هستند؛ Stronghold Crusader: DE در این بخشها میدرخشد و میتواند به طرفداران قدیمی خود تجربهای با خروجی بصری بهتر ارائه بدهد.
تغییرات صورت گرفته در رابط کاربری نیز بسیار تحسینبرانگیز است، چرا که با حفظ هویت و وفاداری به دیانای نسخه اصلی، پیشرفتهای بسیاری باتوجه به سلیقه امروزی گیمرها داشته است. تیم هنری نیز با طراحی و اضافهکردن برخی آیکونها، انیمیشنها و کاراکترها و یونیتهای جدید، روحی تازه به این عنوان دمیدهاند.
یکی از بهترین تصمیماتی که تیم سازنده اتخاذ کرده تا این عنوان صرفاً یک ریمستر عادی نباشد، اضافهکردن چندین یونیت و کاراکتر جدید به بازی است. این موارد جدید نهتنها به لحاظ ظاهری جانی دوباره به فضای خاک خورده اثر میدهند، بلکه ارزش تکرار را بسیار افزایش داده و مهمتر از آن، کلیت گیمپلی را دستخوش تغییر میکنند. از آن جایی که حذف یا اضافهکردن هر عنصری به گیمپلی باعث میشود نیاز به تحولات بنیادین در ساختار گیمپلی امری اجتنابناپذیر باشد، در اینجا میتوانیم بگوییم بازی فراتر از یک ریمستر عمل کرده است.
اضافهشدن برخی نقشههای جدید و بسیار بزرگ و همچنین چندین برابر شدن وسعت برخی از آنها، اضافهشدن چندین یونیت جدید و مواردی از این دست، همگی موجب میشوند تا بتوانیم تحول و بهروز شدن گیمپلی را مطرح کنیم. البته تیم سازنده میبایست چنین رویکردی را پیش بگیرد، زیرا کمتر عنوانی هست که پس از ۲۳ سال، بدون هیچ تغییر مهمی، رمق رقابت با عناوین جدیدتر را داشته باشد.
تیم سازنده در امتداد همین مسیر، دست به بازسازی کردن جلوههای صوتی و موسیقی متن نیز زده است. بازسازی و تدوین برخی موسیقیهای متن و همچنین تعدادی از دیالوگها، کمک شایانی به جدیدتر جلوهکردن فضا و اتمسفر این اثر کردهاند.
حال سؤال مهمی مطرح میشود مبنی بر این که آیا تغییرات صورت گرفته کافی هستند تا گیمر امروزی را به تجربه بازی ترغیب کند؟ جواب خیر است. با وجود اینکه بازی تغییرات مثبت بسیاری به خود دیده، همچنان تغییرات و پیشرفتها بهاندازهای نبوده و نیستند که بتوانند پای گیمرهای جوانتر را بازی باز کند. مکانیکها و سیستمها بهقدری کهنه و عقبافتاده هستند که چیزی برای ارائه به مخاطبین امروزی ندارند. شخصیتپردازی و طراحیهای هنری حتی کاراکترهای جدید چیز خاصی برای ارائه ندارند، بهطوری که موسیقیها و جلوههای صوتی ریمستر شده نیز نمیتوانند آنها را بهقدر کافی در چشم مخاطب امروزی بزرگ کنند.
اما زمانی که مخاطب هدف را گیمرها و طرفداران قدیمی در نظر بگیریم، دیگر حس نوستالژی مطرح شده و با عنوانی بسیار مطلوب طرف هستیم.
Stronghold Crusader: Definitive Edition
اگر از مخاطبین و طرفداران قدیمی سری Stronghold هستید، تجربه این بازی را به شما پیشنهاد میدهیم، چرا که حس نوستالژی ارزشش را دارد. اما اگر نسخههای پیشین را تجربه نکردهاید، این عنوان احتمالا برای شما جذاب نخواهد بود.
نکات مثبت:
- پیشرفت و تغییرات مثبت در جلوههای بصری
- رابط کاربری بهروز شده و جذاب
- موسیقی متن و صداپیشگی ریمستر شده که بسیار شنیدنی است
- اضافهشدن نقشهها، شخصیتها، یونیتها و همچنین مودهای جدید و جذاب
نکات منفی:
- بازی با وجود این تغییرات و پیشرفتهای بسیار، تازه و مدرن به نظر نمیرسد
- طراحی هنری شخصیتها جدید خلاقانه و چشمگیر نیست
۷.۷
این بازی براساس کد ارسالی ناشر (Firefly Studio) و روی PC تجربه و بررسی شده است
راهنمای بررسی و امتیازدهی گیمفا