دستور آشپزی

طرز تهیه مقلوبه مرغ فوق العاده خوشمزه و مجلسی به روش سنتی

در نهایت

طرز تهیه مقلوبه مرغ

مقلوبه مرغ یکی از انواع غذاهای خوشمزه، لذیذ و اصیل لبنانی است که به روش‌های مختلف با مواد متنوعی در جاهای مختلف درست می‌شود و از آن می‌توانید برای پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید، این غذای خوش طعم که خیلی راحت درست می‌شود، طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه مقلوبه مرغ در ادامه با سایت آموزشی در نهایت همراه باشید.

مواد لازم مقدار مواد
تکه‌های مرغ ۴ تکه
برنج ۴ پیمانه
سیب زمینی ۲ عدد
بادمجان ۲ عدد
پیاز ۲ عدد
زعفران دم کرده به مقدار لازم
نمک و زرد چوبه نصف قاشق چای خوری از هر کدام
فلفل سیاه و پولبیبر نصف قاشق چای خوری از هر کدام
پودر سیر و پودر زنجبیل نصف قاشق چای خوری از هر کدام
پودر کاری نصف قاشق چای خوری
برگ بو ۲ تا ۳ عدد
لیمو عمانی به مقدار لازم
پودر زیره به مقدار کم
نعنا و ریحان و شوید تازه برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه مقلوبه مرغ

مرحله ۱: دم کردن زعفران به مقدار مناسب

ابتدا مقداری پودر زعفران را داخل یک ظرف کوچک بریزید، کمی آب جوش به آن اضافه کنید، روی طرف را بپوشانید و بگذارید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود، مقدار زعفران بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و هرچه بیشتر باشد رنگ، طعم و عطر غذا بهتر می‌شود.

مرحله ۲: خرد کردن پیاز و سرخ کردن آن‌ها در تابه

سپس پیاز را پوست بگیرید، بشورید و به شکل خلالی و باریک برش بزنید، بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود، سپس پیازهای خرد شده را در تابه بریزید و تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند.

مرحله ۳: اضافه کردن ادویه‌ها و تفت دادن آن‌ها

بعد از آن ادویه‌ها را که شامل فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر، پودر زنجبیل، پولبیبر، پودر کاری و کمی پودر زیره، برگ بو و لیمو عمانی است به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا عطر ادویه‌ها پخش شود، مقدار ادویه‌ها بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد و می‌توانید آن را تغییر دهید.

مرحله ۴: سرخ کردن تکه‌های مرغ روی پیازها در تابه

سپس تکه‌های مرغ را که از قبل تمیز شسته‌اید و خشک کرده‌اید، داخل تابه روی پیازها قرار دهید، کمی تفت دهید تا طلایی رنگ شوند وقتی یک طرف تکه‌های مرغ طلایی رنگ شده آنها را برگردانید تا طرف دیگر مرغ‌ها هم سرخ شود، عطر و طعم پیاز‌ها به خورد آن‌ها برود.

مرحله ۵: اضافه کردن زعفران دمکرده و آب جوش به مرغ‌ها و پختن آن‌ها

سپس مقداری زعفران دم کرده غلیظ را هم روی مرغ‌ها بریزید، اجازه دهید تا رنگ، طعم و عطر زعفران کمی به خورد مرغ‌ها برود، بعد مقداری آب جوش داخل تابه بریزید، در آن را ببندید تا مرغ‌ها به مدت تقریباً ۴۰ دقیقه روی حرارت ملایم بپزند و نرم شوند.

مرحله ۶: خرد کردن بادمجان‌ها و پاشیدن نمک روی آن‌ها

در این فاصله بادمجان‌ها را بشورید، پوست آنها را بگیرید و به شکل حلقه‌ای برش بزنید، بعد آن‌ها را داخل یک ظرف قرار دهید، سپس مقداری نمک روی بادمجان‌ها بپاشید و مخلوط کنید تا تلخی آنها گرفته شود، بادمجان‌ها را کنار بگذارید تا به مدت نیم ساعت بمانند.

مرحله ۷: برش دادن و خرد کردن سیب زمینی‌ها و پیازها

سپس سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید، به شکل حلقه‌های باریک برش بزنید، سپس آنها را بشورید و داخل سبد بریزید تا آب اضافی آنها خارج شود، بعد سیب زمینی‌های حلقه شده را کنار بگذارید، پیاز را پوست بگیرید، بشورید و به شکل خلالی و باریک خرد کنید.

مرحله ۸: سرخ کردن هر دو طرف سیب زمینی‌ها در تابه با روغن داغ

بعد از آن در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود سپس سیب زمینی‌های حلقه شده را داخل تابه قرار دهید تا یک طرف آن‌ها کاملاً طلایی رنگ شود، بعد آنها را برگردانید تا طرف دیگر آنها هم طلایی و کمی سرخ شود.

مرحله ۹: سرخ کردن بادمجان‌های حلقه شده در تابه با روغن داغ

سپس سیب زمینی‌های سرخ شده را از داخل تابه بیرون بیاورید و در ظرف دیگری قرار دهید، بعد مقداری روغن در تابه بریزید اجازه دهید تا روی حرارت متوسط روغن داغ شود، سپس بادمجان‌های حلقه شده را که تلخی آن‌ها گرفته شده است در تابه قرار دهید.

مرحله ۱۰: برگرداندن بادمجان‌ها و سرخ کردن طرف دیگر آن‌ها

بعد اجازه دهید تا بادمجان‌ها سرخ و طلایی رنگ شوند بعد آنها را برگردانید تا طرف دیگر آنها هم سرخ و طلایی رنگ شود، بعد از این که همه برش‌های بادمجان کاملاً طلایی رنگ شد آنها را از داخل تابه خارج کنید و در ظرف دیگری قرار دهید.

مرحله ۱۱: سرخ کردن پیازهای خلالی در تابه و اضافه کردن زردچوبه به آن‌ها

بعد دوباره مقداری روغن داخل تابه بریزید، اجازه دهید تا روغن داغ شود، سپس پیازهای خلالی شده را داخل تابه بریزید و با روغن داغ تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند، بعد مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا زردچوبه رنگ باز کند.

مرحله ۱۲: برداشتن تابه از روی حرارت و ریختن پیازها در ظرف دیگر

وقتی که پیازها کاملاً طلایی رنگ شدند، تابه را از روی حرارت بردارید، سپس پیازهای سرخ شده را داخل یک ظرف بریزید و کنار بگذارید، بعد از آن وقتی که مرغ‌ها خوب پختند، قابلمه مرغ‌ها را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی از حرارت آن‌ها کم شود.

مرحله ۱۳: رد کردن آب مرغ از صافی و ریختن برنج‌های خیس خورده در قابلمه

سپس تکه‌های مرغ‌ را از داخل قابلمه خارج کنید و در ظرف دیگری قرار دهید، آب مرغ را از صافی رد کنید تا کاملا یک دست شود و برای پخت برنج از آن استفاده کنید، بعد برنج‌ها را که از چند ساعت قبل از پخت در آب خیس کرده‌اید داخل یک قابلمه بریزید.

مرحله ۱۴: اضافه کردن آب مرغ به برنج و قرار دادن قابلمه روی حرارت

بعد آب مرغ را روی برنج بریزید، به طوری که کمی بالاتر از سطح برنج‌ها قرار بگیرد، کمی هم نمک به آن اضافه کنید، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا آب برنج جمع شود، بعد از آن قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.

مرحله ۱۵: قرار دادن تکه‌های مرغ در قابلمه و گذاشتن سیب زمینی‌های حلقه‌ای روی آن‌ها

سپس داخل یک قابلمه مقداری روغن بریزید، کاغذ روغنی را کف قابلمه قرار دهید، بعد از آن تکه‌های مرغ را کف قابلمه روی کاغذ روغنی بچینید تا کف قابلمه را بپوشاند، سیب زمینی‌های حلقه شده سرخ شده را روی مرغ‌ها بچینید و کاملاً روی آنها را بپوشانید.

مرحله ۱۶: اضافه کردن بادمجان‌ها و پیازهای سرخ شده به مواد و ریختن برنج روی آن‌ها

بعد از آن بادمجان‌های سرخ شده را روی سیب زمینی‌ها بچینید، پیازهای سرخ شده را هم روی بادمجان‌ها بریزید، سپس برنج را که آب آن کاملا تبخیر شده است، روی همه مواد بریزید و سطح آن را صاف کنید، بعد از آن در قابلمه را با دمکنی محکم ببندید.

مرحله ۱۷: قرار دادن قابلمه روی حرارت و پختن مقلوبه مرغ

سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید، اجازه دهید تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه بپزد، دم بکشد و کامل جا بیفتد، بعد از این مدت قابلمه را از روی حرارت بردارید و آن را داخل ظرف مناسب برگردانید تا مقلوبه مرغ به شکل کامل و قالبی از آن خارج شود.

مرحله ۱۸: تزئین کردن مقلوبه مرغ و سرو کردن آن

سپس مقلوبه مرغ را با چند برگ نعنا، ریحان و شوید تازه تزئین کنید، برای تزیین این غذا طبق سلیقه خودتان عمل کنید، بعد این غذای خوش آب و رنگ، خوش طعم و شیک را برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با سالاد، ترشی انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.

طرز تهیه مقلوبه مرغ فوق العاده خوشمزه و مجلسی به روش سنتی
5
2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا