اخبار اقتصادی

تحلیل فنی ربع سکه/قیمت دلار و سکه از کف تزریقی برگشت

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، در پشت خط یکشنبه بازار طلا و ارز با فشار فروش به سمت کف‌ حرکت کرد اما در روز دوشنبه قیمت از این ناحیه برگشت خورد. درمورد برگشت قیمت دلار و سکه از کف نظر معامله‌گران این بود که در روز دوشنبه تزریق نداشتیم و بالاخره بازار شروع به تخلیه اشباع فروش کرده است.

قیمت دلار هرات در روز دوشنبه 59 هزار و 800 تومان شروع به کار کرد و در ابتدا با بازگشایی درهم که گپ منفی داشت، نزولی شد و تا 59 هزار و 400 تومان پایین آمد. در ادامه و در نیمه دوم با برگشت قیمت درهم از کف، بازار ارز و سکه صعودی شد و قیمت دلار هرات با افزایش از مرز مقاومت 60 هزار و 200 تومان عبور کرد و در 60 هزار و 580 تومان بسته شد.

قیمت درهم امارات کار خودش را با گپ منفی 100 تومانی در 16 هزار و 400 تومان بازگشایی کرد و در ابتدا با کاهش تا 16 هزار و 360 تومان پایین آمد. اما در نیمه دوم قیمت درهم با افزایش به 16 هزار و 760 تومان رسید.

قیمت سکه امامی در 40 میلیون شروع به کار کرد که نسبت به روز گذشته گپ منفی داشت. در ادامه قیمت سکه با افزایش تا 41 میلیون و 700 هزار تومان بالا آمد. در روز دوشنبه حباب سکه هم افزایشی بود و به 8 میلیون رسید، یعنی 19 درصد سکه حباب است.

قیمت مثقال طلای آبشده در کف 14 میلیون و 430 هزار تومان آغاز به کار کرد و با افزایش به 14 میلیون و 820 هزار تومان رسید.

صندوق‌های طلا در معاملات روز دوشنبه همگی سبز پوش بودند و شاهد ورود پول حقیقی به این بازار بودیم.

در سمت رسمی بازار همچنان روند معکوس بازار آزاد بود. در روزهای گذشته که قیمت دلار و سکه در بازار آزاد بر مدار کاهش بود، قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله بر مدار افزایش بود اما روز دوشنبه که در سمت غیر رسمی افزایش داشتیم، قیمت مرکز مبادله کاهشی شد.

در مجموع معامله‌گران می‌گفتند بازارها چه رسمی و غیررسمی به استراحت پرداختند. بازار غیررسمی به استراحت روند نزول و بازار رسمی به استراحت روند صعودی رفت.

بحث داغ بازار نامه کمیسیون اقتصادی مجلس به رئیس جمهور بود که در آن گفته شده اگر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی تغییر نکند شاهد التهاب در بازارها خواهیم بود. البته این موضوع جدیدی نبوده و نامه برای 19 فروردین بود که موجب جلسه مجلس و رئیس کل بانک مرکزی شد. معامله‌گران با توجه به این تصور که قیمت با تزریق پایین آمده، معتقدند که اگر راهکار مجلس و بانک مرکزی تزریق باشد، این راهکار فقط یک مسکن است که سال‌ها از این راهکار استفاده شده و نتیجه آن مشخص شده.

یک تحلیل هم از ربع سکه در بازار دوشنبه دست به دست می‌شد که در آن گفته شده تا زمانیکه قیمت ربع سکه بالای محدوده 12 میلیون و 800 هزار تا 13 میلیون و 800 هزار تومان باشد، مجدد قیمت به سمت مرز مقاومت حرکت می‌کند. سقف ربع سکه در 18 میلیون قرار دارد.

به عقیده تحلیل‌گران فنی برگشت بازار ارز و سکه پولبک کاهش بوده که به واسطه واگرایی مثبت در چارت ایجاد شده، اما اگر قیمت دلار و سکه از مرز مقاومت خودشان عبور کنند و تثبیت بدهند دیگر پولبک نیست و شاهد برگشت روند خواهیم بود. مقاومت مهم طلای آبشده 14 میلیون و 870 هزار تومان است.

نکته اول بازار این بود که دوشنبه سومین روز اعتصاب در بازار طلا بوده و اکثر بنکدارها تعطیل بودند.

نکته دوم درمورد ارز ترجیحی یا همان 28 هزار و 500 تومانی است. در بازار شنیده می‌شد که درباره ارز 28 هزار و 500 تومانی تصمیمات جدیدی گرفته شده است. مصوبه دولت برای 28 هزار و 500 تومان ابلاغ شده و بر اساس تصمیم مجلس در سال جاری 13 میلیارد و 500 میلیون دلار، قرار است در قالب ارز 28 هزار و 500 تومان پرداخت شود. این درحالی است که پارسال 18 میلیارد دلار برای واردات کالا با نرخ 28 هزارو 500 تومان تخصیص داده شد. معامله‌گران می‌گویند با این مصوبه احتمالا دولت تعداد کالاهای مشمول 28 هزار و 500 تومان را کمتر می‌کند یا نسبت به سال قبل ارز کمتری به همان کالاها تخصیص می‌دهد. از نگاه یکسری‌ها این سیاست دست بازارساز را برای مدیریت سمت منابع، بیشتر باز می‌کند. البته یکسری‌ها هم هستند که در فضای اقتصادی روی آثار منفی حذف 28 هزار و 500 تومان و قدرت خرید مردم تاکید دارند، که درمورد ادعای آن‌ها چند و چون زیادی وجود دارد. اما اثر این ادعاها یک فاز منفی، روی یکسری از معامله‌گران داشت.

منبع :

دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا