اخبار بورس

دهکده لجستیک ماکو؛ فرصت اول سرمایه گذاری/ قطعا منطقه ازاد ماکو پایانه صارداتی سنگ به اروپا خواهد شد

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: با شرکت‌های بزرگی که در حوزه معادن فعالیت می‌کنند، مذاکره کردیم و قطعا منطقه ازاد ماکو به عنون یک پایانه صارداتی سنگ به اروپا و کشور‌های هدف خواهد بود. با شرکت تجلی و کمیته امداد مذاکره کردیم.

بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، حسین گروسی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ در نشست خبری اظهار کرد: منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور است. موفق شدیم با پیگیری‌های انجام شده در بهمن ماه سال گذشته طرح جامع منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو را به تصویب مراجع ذیربط و سازمان محیط زیست برسانیم. هر اقدامی باید براساس طرح جامع صورت گیرد. قرار نیست که ما بدون در نظر گرفتن طرح جامع فعالیتی انجام دهیم و مغایرتی صورت گیرد. همانطور که می‌دانید طرح جامع یک پلن کلی منطقه است که ما ۴۰۰ هزار هکتار را در این طرح دیدیم. 

وی افزود: در این طرح آنچه که رتبه اول منطقه آزاد ماکو لحاظ شده تجارت، لجستیک، ترانزیت و دهکده لجستیک است که یکی از بزرگترین دهکده‌های کشور است و به نظر من باید دهکده لجستیک منطقه به ۴ شهر لجستیک کشور اضافه و ۵ شهر لجستیک شود.

گروسی ادامه داد: به دلیل اینکه در گذشته جاده ابریشم در این منطقه وجود داشته و امروز از آن به بزرگراه ابریشم یاد می‌شود، این دهکده لجستیک شامل فرودگاه، بزرگراه، انبارها، راه آهن سردخانه‌ها و بندر خشک است. این دهکده، یک مگاپرژوه است که از کشور‌های همسایه، کشور‌های عضو اکو و سایر سرمایه گذاران دعوت کردیم تا بتوانیم دهکده لجستیک را براساس طرح جامع به عنوان قسمتی از کریدور شرق به غرب مطرح کنیم. می‌دانید که ما از چین تا سرخس، از سرخس تا تبریز و سهلان که منطقه ویژه اقتصادی است ریل داریم. ما تا اتصال ریل به دهکده لجستیک این اقدام را به حمل و نقل ترکیبی شروع کردیم.

وی ادامه داد: بنابراین موضوع اول فرصت‌های سرمایه گذاری در ماکو دهکده لجستیک است. فرودگاه این منطقه کامل است و پرواز انجام می‌شود. ایرادات سوخت رسانی آن نیز برطرف شده و یک فرودگاه بین المللی و دارای مرز هوایی است.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: موضوع دیگری که دنبال آن هستیم، امنیت غذایی است. ما از نظر وسعت، استاندارد‌های فائو و برخی از سازمان‌های جهانی برای مواد غذایی به دنبال گرین لند و تولید محصولات ارگانیک هستیم. اجازه نمی‌دهیم کسانی که به کشت و صنعت در این منطقه مشغول هستند، هرچه خواستند تولید کنند. ما در منطقه آزاد ماکو به سمت درختان و گیاهان کم آب بر و پرارزش می‌رویم که برای مردم و سرمایه گذاران ثروت بیشتری تولید کند. 

گروسی بیان کرد: در بزرگترین باغ مدرن غرب آسیا که کاملا هوشمند است و از نظر مقیاس یکی از باغ‌های مدرن غرب آسیا و جهان است سرمایه گذاری عظیم ۲ هزار میلیارد تومانی صورت گرفته و درکنار آن به دنبال سرمایه گذاری در حوزه گردشگری هستیم تا ماکو به عنوان یک مقصد گردشگری مطرح شود. در این راستا با هلدینگ گردشگری بانک ماهان قرارداد ۱۰ هزار میلیاردی منعقد کردیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر، موضوع فرآوری معادن است. با شرکت‌های بزرگی که در حوزه معادن فعالیت می‌کنند، مذاکره کردیم و قطعا منطقه ازاد ماکو به عنون یک پایانه صارداتی سنگ به اروپا و کشور‌های هدف خواهد بود. با شرکت تجلی و کمیته امداد در این خصوص مذاکره کردیم. 

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در خصوص پوشاک توضیح داد: موضوع مهم دیگر ظرفیت پوشاک منطقه آزاد ماکو است. کشور ما واردکننده پوشاک بوده و هرجا هم که از واردات پوشاک جلوگیری شود، قاچاق آن صورت می‌گیرد. ما زمانی می‌توانیم جلوی قاچاق پوشاک را بگیریم که پوشاک با کیفیت و با قیمت مناسب تولید کنیم. تولیدکنندگان خوب و قوی داریم که کار خود را با انواع منسوجات آغاز کردند. منطقه آزاد ماکو باید به عنوان شهر پوشاک و هاب عرضه پوشاک برند مطرح شود و بتوانیم با مشخصاتی که برند‌های جهانی دارند، پوشاک را در داخل را تولید، عرضه و حتی صادر کنیم.

گروسی عنوان کرد: همچنین، سرمایه گذاری خوبی در خصوص ساختمان‌های تجارت الکترونیک و تجارت جهانی انجام شده است. رویکرد مناطق آزاد باید رویکرد جهانی باشد. همان طور که می‌دانید ماکو نقطه اتصال قاره آسیا به اروپاست و ما انتظار داریم با حمایت دستگاه‌هایی مانند گمرک و پایانه ها، منطقه آزاد ماکو را در شان مردم و در شان کشور درست کنیم و بتوانیم ابتدا منطقه آزاد ماکو را به مردم خود و سپس به کشور‌های همسایه معرفی کنیم. 

وی افزود: همه مناطق آزاد در کشور ما با اهمیت هستند، اما ما دو منطقه آزاد مهم داریم. چابهار و ماکو. مناطق آزاد دیگر فرصت‌های بی نظیری دارند، اما این دو منطقه از نظر لجستیک بسیار مهم هستند. باید با تلاش‌های همکاران این مناطق جزو رتبه‌های اول جدول باشند. 

گروسی بیان کرد: همین امروز تراز تجاری منطقه آزاد ماکو با ۱۵۷ میلیون دلار صادرات مثبت است. جایی که تراز مثبت است، یعنی صادرات بیش از واردات صورت می‌گیرد. اگر ما را متهم به واردات می‌کنند، واردات ما در حوزه ماشین آلات و مواد اولیه است. 

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: در بند ۱۱ اقتصاد مقاومتی به درستی بیان شده که مناطق آزاد باید توسعه عمل داشته باشند و محل انتقال تکنولوژی و فناوری‌های جدید در کشور باشند و از این دریچه نه تنها می‌توانند در اقتصاد ملی و GDP اثرگذار باشند، بلکه باید کالا‌های تولید شده آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا