اخبار بورس

دریافتی ناچیز کارمندان دولت بستر اشاعه فساد اداری است

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، وحید جامعی، فعال اقتصادی، پیش از این در بخش اول، بخش دوم و بخش سوم گفت‌وگوی خود با تجارت‌نیوز تاکید کرده بود راهکار حل مشکلات اقتصادی در ایران انقلاب اداری و دولت اقتدارگراست. در حالی که سیدمصطفی هاشمی‌طبا در مصاحبه با تجارت‌نیوز بیان کرد انقلاب اداری برای مبارزه با فساد جواب نمی‌دهد. مسعود پزشکیان هم درباره فساد معتقد است وقتی چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد افراد برای گرفتن و دادن مبالغی تحت عنوان «شیرینی» توجیه پیدا می‌کنند.

بررسی ریشه اصلی بروز فساد، تحلیل ساده‌ای نیست

مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت دولت اصلاحات و نماینده مجلس یازدهم، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره موضوع فساد سیستماتیک در کشور گفت: تردیدی نیست که فساد در بخش‌های مختلف کشور ما وجود دارد اما بررسی ریشه اصلی بروز موضوع، تحلیل ساده‌ای نیست.

او با اشاره به اینکه وضعیت معیشتی کارمندان کشور در بخش دولتی و غیردولتی با میزان دریافتی و تورم سخت و طاقت‌فرساست افزود: تردیدی نیست که زندگی بیشتر کارمندان و کسانی که سر کار هستند با حقوق‌هایی که می‌گیرند نمی‌چرخد و به طرق مختلف برای کم کردن فشار زندگی تلاش می‌کنند و متاسفانه بعضاً همین فشارها بستر شیوع فساد را مهیا کرده است.

با این وضعیت اقتصادی مردم، تشکیل دولت قدرتمند نمی‌تواند کاری از پیش ببرد

پزشکیان در پاسخ به این سوال که آیا تشکیل یک دولت مقتدر یا آشتی دموکرات‌ها با حاکمیت برای تحول در نظام اداری و اجرایی می‌تواند باعث ریشه‌کن شدن فساد بشود گفت: با این وضعیت اقتصادی مردم، تشکیل دولت قدرتمند نمی‌تواند کاری از پیش ببرد چراکه اصل اول بهبود وضعیت معیشتی مردم و رفع نیازهای آنها برای یک زندگی حداقلی است تا بتوان نیاز را رفع کرد و منافذ بروز فساد را بست.

او ادامه داد: وقتی چرخ زندگی مردم نمی‌چرخد افراد برای گرفتن و دادن مبالغی تحت عنوان «شیرینی» توجیه پیدا می‌کنند، از شیرینی‌های کوچک گرفته تا رقم‌های بزرگ با همین توجیهات پرداخت و دریافت می‌شود.

برای ریشه کردن مفاسد اقتصادی کلان باید «مسیر حرکت پول از تولد تا هزینه» روشن شود

پزشکیان در تشریح راه‌حل مبارزه با مفاسد اقتصادی کلان نیز تصریح کرد: ایجاد FATF داخلی تنها راه ریشه‌کن کردن مفاسد اقتصادی کلان در کشور است، اگر سیستم نظارت مالی را درست کنیم، دولت ضعیف و قوی تاثیری در بروز و ظهور فساد ندارد و همیشه مسیر حرکت پول مشخص است.

او با بیان این مطلب که «پذیرش FATF خارجی با توجیهاتی مثل عدم تمایل به رصد پول کشور، از خارج از کشور مورد پذیرش واقع نشد» تاکید کرد: درباره پذیرش FATF خارجی توجیهاتی طرح می‌شد اما اگر FATF  داخلی ایجاد و فعال کنیم، یعنی روند حرکت پول از تولد تا جابه‌جایی و مصارف رصد می‌شود و به این شکل دیگر هر سال پرونده قطوری روی دست ما نمی‌ماند که مبلغ کلانی از پول کشور گم شده است.

اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات راه‌حلی موثر در کاهش مفاسد اقتصادی است

پزشکیان در ادامه اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات را راه‌حلی موثر در کاهش مفاسد اقتصادی و رانت خواند و گفت: اگر مواردی مثل ثبت کد ملی، کد پستی، کاداستر و اجرای ماده 169 مکرر مالیات را در دستور کار قرار دهیم، راه بسیاری از مفاسد بسته می‌شود.

او ادامه داد: در ماده 169 مکرر مالیات، هر ایرانی باید کد مالیاتی داشته باشد و بگوید من به چه میزان پول، درآمد، خانه، مسکن و خودرو دارم و با این کار به‌اصطلاح روند فعالیت مالی و خرید و فروش و مبالغ دریافتی و پرداختی متعلق به هر فرد را می‌توان پیگیری و شفاف‌سازی کرد.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس یازدههم با تاکید بر اینکه «با ثبت کد ملی و کد پستی و کاداستر می‌توان بسیاری از مفاسد و رشوه‌ها را کنترل کرد» خاطرنشان کرد: مشکل مدیریت سیستمی است که قانون در آن وجود دارد، اما این قانون اجرا نمی‌شود.

برنامه پزشک خانواده مهم‌ترین دست‌انداز پیشروی فساد در وزارت بهداشت است

پزشکیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین موضوع وزارتخانه بهداشت و درمان در درگیری با فساد چیست گفت: بحث پزشک خانواده مهم‌ترین دست‌انداز پیشروی فساد در وزارت بهداشت است، اگر طرح پزشک خانواده را به‌درستی پیاده کنیم، پزشک، درمان و هزینه و روند کار معلوم است و راه بر بسیاری از مفاسد بسته می‌شود.

او ادامه داد: معنی پزشک خانواده این است که یک فرد به عنوان پزشک مسئول جمعیتی تعریف شده است و این جمعیت باید خدمتی از این پزشک بگیرند که در صورت کوتاهی یا هر مشکل دیگری می‌توانند شکایت کنند؛ در حالی که در شرایط فعلی یک بیمار، برای یک بیماری ممکن است به چندین مرکز درمانی و پزشک مراجعه و هزینه کند و جواب نیز نگیرد و کسی هم جوابگو نیست.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت اصلاحات، در پایان با تاکید بر اینکه «پزشک خانواده راه بر مفاسد زیادی در حوزه بهداشت و درمان می‌بندد»، خاطرنشان کرد: با پزشک خانواده راه بر فساد در سیستم بهداشتی بسته می‌شود، چراکه وقتی سیستم نظارت می‌کند، پزشکان و اهالی درمان مجبور می‌شوند طبق سیستم عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا