آهنگساز فاینال فانتزی: قدرت بیش از حد کارگردانان، موسیقی بازیها را خستهکننده کرده است

نوبوئو اوئماتسو، آهنگساز شهیر و خالق موسیقیهای بهیادماندنی سری بازیهای فاینال فانتزی، در مصاحبهای جدید به شدت از وضعیت فعلی موسیقی بازیهای ویدیویی انتقاد کرده و معتقد است که قدرت بیش از حد کارگردانان و تهیهکنندگان، آزادی عمل خلاقانه را از آهنگسازان سلب کرده و باعث شده تا موسیقی بازیها یکنواخت و فاقد نوآوری شود.
اگرچه نوبوئو اوئماتسو اخیرا از ساخت موسیقی کامل برای بازیها کنارهگیری کرده و بیشتر روی پروژههای شخصی خود متمرکز است، اما همچنان با دقت تحولات صنعت بازی را دنبال میکند. او در گفتگوی اخیر خود با رسانه Real Sound، وضعیت کنونی موسیقی بازی را نگرانکننده توصیف کرده و میگوید که آثار امروزی کمتر عجیب و ساختارشکن شدهاند. او دلیل این افت خلاقیت را نه رکود کلی صنعت بازی، بلکه کاهش استقلال هنری آهنگسازان تحت فشار روزافزون کارگردانان و تهیهکنندگان میداند.
اوئماتسو در این باره توضیح میدهد:
من معتقدم کارگردانان و تهیهکنندگان حتی در زمینه موسیقی، قدرت بیش از حدی در دست دارند. آهنگسازان بازی در جایگاهی نیستند که بتوانند آزادانه نظرات خود را بیان کنند و فارغ از دانش موسیقی یا مهارت فنیشان، ابراز عقیده برایشان دشوار است. تقریبا هیچ تهیهکننده بازی وجود ندارد که به سرگرمیهای جهانی و ژانرهای مختلف موسیقی تسلط کامل داشته باشد، بنابراین تا زمانی که شما اثری شبیه به موسیقی فیلمهای جان ویلیامز بسازید، از نظر آنها همه چیز قابل قبول است.
این آهنگساز افسانهای معتقد است که موسیقی نباید صرفا در خدمت چارچوب از پیش تعیینشده بازی باشد. او با اشاره به یکی از هنرمندان مورد علاقهاش، التون جان، میگوید:
او با وجود اینکه باید به موفقیت تجاری فکر میکرد، حتی پس از خلق شاهکارهایش در دهه ۷۰ میلادی نیز به ساخت موسیقی خوب ادامه داد. به این معنا، من فکر میکنم هنوز کارهای زیادی هست که ما میتوانیم انجام دهیم.
اوئماتسو به آهنگسازان جوان توصیه میکند که از تقلید و رضایت به وضعیت موجود پرهیز کرده و همواره به دنبال فرمهای جدیدی از بیان هنری باشند. او میگوید:
اگر شما همان چیزی را بسازید که جان ویلیامز میسازد و به آن قانع باشید، دستاورد بیشتری نخواهید داشت. حالا تصور کنید کسی کمی موسیقی تکنو به آن اضافه کند؛ در آن صورت چه صدایی خلق خواهد شد؟ من معتقدم این رویکرد درستی برای مواجهه با موسیقی است.
او برای تأیید دیدگاه خود، به خاطرهای از ساخت قطعه نمادین مبارزه نهایی در بازی Final Fantasy VII اشاره کرد. ظاهرا همکارانش در ابتدا تحت تأثیر نتیجه نهایی که طی سه هفته چالشبرانگیز خلق شده بود، قرار نگرفتند. با این حال، اوئماتسو حاضر نشد چشمانداز هنری خود را تغییر دهد و خوشبختانه موفق شد تیم را متقاعد کند تا قطعه را همانطور که بود، حفظ کنند؛ تصمیمی که در نهایت به خلق یکی از بهیادماندنیترین قطعات موسیقی در تاریخ بازیهای ویدیویی منجر شد.